Fråga: Hej Jim. Som pensionär och mångårig prenumerant av Classicmotor uppskattar jag Jims mekarhörna för mycket goda råd och idéer. Hjälp kanske finns att få? Är ägare till en Ariel Arrow 250 från 1960 som lamellerna är utslitna på. Har kontaktat flera i branschen utan framgång. Hittar inga lamellplattor under 3 mm 40×40 =2000 kr. Plattorna är 13x20mm. Kan jag limma själv? Fodras värmeugn?
MVH Birger
Svar: Jag har inte skruvat med Ariels tvåtaktare och vet därför inte hur kopplingen är konstruerad på dessa. Det är viktigt att veta om den är en torr- eller våtkoppling. Vissa Ariel hade torrkoppling där kopplingskorgen satt utanför transmissionskåpan. Är det korklameller på din Ariel blir det enklare då man oftast bara petar ut de gamla korkbitarna och ersätter dem med nya som sitter med presspassning i sina hål i lamellen. Har du limmade friktionsbelägg av något fibermaterial blir det lite knepigare.
I vissa av Royal Enfields kopplingar finns det en inre lamell av ett hårt friktionsmaterial som påminner om materialet i torrlameller trots att det är en våtkoppling. Där kan man byta ut detta material mot friktionsmaterialet i automatlådor som då klarar av olja. Jag skulle råda dig till att ta med dig en lamell till ett företag som renoverar automatlådor och se om de kan hjälpa dig. Eventuellt kan ett företag som sysslar med bromsdelar/renovering skaffa fram lämpligt material. Om du måste limma själv kan du göra det hemma i köksugnen om äkta hälften går med på det. Ventilera väl då ångorna vid härdningen är irriterande. Hur man varmlimmar friktionsbelägg kan du läsa om i Classic Motor nummer 10/2011. Du kan även kolla med Bas Motor på telefon 08-681 09 23. De håller på med delar till engelska motorcyklar och kanske kan tipsa dig om var man hittar lameller eller lämpligt friktionsmaterial.
Jim Lundberg




