Ställa tändningen på JB 150 UPPDATERAD

Fråga: Hej ! Hur ställer man in tändläget på JB150? Det skall ju vara 4,5 mm förtändning, men då hamnar brytaren under täckt del av svänghjulet.

MVH Sölve.

 

Svar: Kolla först att du har rätt svänghjul. Se denna länk. Justera sedan brytaravståndet till 0,35 – 0,45 mm. Om nu brytarna fortfarande är skymda kan anledningen vara att brytarkontakternas fiberklack är nersliten, eller att brytarna är krokiga. Det kan även vara så att ramlagertappen till svänghjulet har vridit sig i vevaxeln som Göran så riktigt tipsar om här nedan.

Uppdaterad: Jag kollade på mina vevaxlar till JB 150 och där sitter kilspåret ungefär ”klockan fem i tre” om vevtappen pekar rakt upp. I grader räknat så blir det alltså drygt 90 grader från kilspår upp till vevtappen. En av mina vevaxlar hade förövrigt kilspåret väldigt fel – kanske närmare ”klockan 6”. Fiberklacken på brytarna till Stensholms tändsystem kan se lite olika ut beroende på fabrikat. En del klackar är breda, andra smala men tjockleken (höjden) bör vara samma på dem. Jag mätte på en oanvänd brytare och enbart fiberklacken är 5,5 mm hög. Mäter du inklusive plåtgodset i brytararmen (men inte på nitskallen) är totalmåttet cirka 6 mm.

Jim Lundberg

Ställa tändningen på JB 150 UPPDATERAD
Kilspårets placering på en vevaxel till en JB 150 som fungerat, men som bytts ut på grund av defekta gängor på transmissionstappen.

Rulla till toppen