Vilken olja i Mercury?

Vilken olja i Mercury?

 

Fråga: Hej. Jag har en Mercury 1946 med sidventils V8 på hundra hk. Jag undrar vad för sorts olja jag ska ha. Original skulle det vara SAE 30 på vintern och SAE 40 på sommaren. Den är nyrenoverad. Tack för svar.

Ingemar Andersson

 

Svar: De gamla singlegradeoljorna har bara en enda siffergrupp som anger viskositeten, exempelvis ”40”. Dagens moderna multigradeoljor har två siffergrupper och ska man ersätta en singlegradeolja med en multigrade är de den sista siffergruppen man ska titta på. En singlegrade SAE 40 kan då ersättas med multigradeoljor som har 40 i sista siffergruppen, exempelvis 0W-40, 10W-40. 15W-40. (”W” i oljebeteckningarna betyder att den är lämpad för vinterbruk).

Den första siffergruppen i en multigradeolja talar om hur tjockflytande den är vid låga temperaturer. En olja med ”0” i början är alltså väldigt tunn i kallt tillstånd, ”10” något tjockare och så vidare. Däremot är alla oljor som har samma siffror i andra siffergruppen lika tjocka vid driftstemperatur. En SAE 0W-40 och en SAE 15W-40 är alltså lika tjocka vid driftstemperatur.

På äldre bilmotorer är det ofta praktiskt att inte ha för tunna oljor då det kan leda till ökad oljeförbrukning eller ökat oljeläckage. Ta hellre en 10W-40 eller 15W-40. Dessa viskositeter ska fungera på vintern också. Om du väljer mineral, hel- eller delsyntetisk motorolja spelar ingen roll. I många år cirkulerade det rykten om att syntetoljor innehåller tvättmedel som kan få gamla motorer att skära då dessa tvättmedel får smutsen i motorerna att lossna och täppa till oljekanalerna. Riktigt så enkelt är det inte. När biltillverkarna för många år sedan började med oljefilter i sina motorer ställde man kravet på oljetillverkarna att de skulle tillsätta ett ”tvättmedel” (detergent) i sina oljor. I annat fall skulle oljefiltret vara verkningslöst om avlagringarna fick sitta kvar och växa till sig i på alla ytor i motorn vilket faktiskt hände i bilismens barndom. Därför har alla motoroljor numera någon form av detergent som håller motorn ren, oavsett om det är en mineral- eller syntetolja. Om motorn skulle skära efter ett oljebyte på grund av tilltäppta oljekanaler beror det förmodligen på att den är dåligt servad genom åren – inte på oljan.

Jim Lundberg

Rulla till toppen