Fråga: Jag har frågat förut om en svag Puch MS 50 men inte kommit till någon lösning. Vid minsta uppförsbacke är det ettan som gäller trots att pluggen är borta. Nu har jag upptäckt ett stort oljeläckage under förgasaren mellan motorhalvorna. Kan det vara så att vevhuskompressionen går ut den vägen via kopplingskåpan om tätningen nere vid ramlagret ej är tät. Jag haft den på verkstad där man bytte alla packningar och vevslängen. Den blev även omborrad. Har endast kört 3 mil efteråt då jag betraktar den som köroduglig. Måste den klyvas igen eller kan man klara det via kopplingskåpan? Jag tror nästan att oljenivån ökat i motorn. Kanske är oljan utspädd med bensin via vevhuset? Jag vet hur en trimmad Puch ska låta men den här låter som en otrimmad.
Tacksam för svar
Börje Skog
Svar: Att ”ta ur pluggen” är inte någon garanti för att motorn ska bli starkare. En feltrimmad motor kan vara svagare än en otrimmad. Det beror vad som gjorts. Ibland hittar man totalt sönderborrade cylindrar på marknader där man undrar varför de ligger ute till försäljning. Samspelet mellan cylindern, förgasaren och avgasröret är också viktigt. Fast i ditt fall låter det som klenheten beror på något annat. Jag förutsätter att du ställt in tändning och liknande. Lukta på oljan i växellådan, eller häll ut lite på en plåt och kolla om den brinner – då är det bensin i oljan. Detta kan antingen ske via packboxen innanför kopplingskorgen eller via packningen mellan blockhalvorna. Om man tappar vevhuskompression brukar motorn bli väldigt svårstartad och kräver ibland en riktigt snabb rullstart för att överhuvudtaget gå igång. Sedan har den ingen ork på låga varv och måste hållas på höga varv för att inte stanna. Packboxen går nog inte att byta utan att klyva motorn då det sitter ett ramlager utanför denna.
Jag tycker du ska åka tillbaka till verkstaden som utfört arbetet och reklamera motorn. Möjligtvis bör du först prova med en annan (testad) cylinder för att se hur den går med den. Men läckage ska inte förkomma på en renoverad motor och detta ska verkstaden åtgärda. En nyborrad motor kan vara lite klen på grund av att den inte är insliten och tät som en inkörd, men om den är borrad och honad som man ska bör den fungera bra direkt, och sedan bli aningen bättre efter ett 50-tal mil. Kolla kompressionstrycket med en kompressionsmätare. Kicka runt med fullgas och läs av mätaren. Om inte avgasporten är kraftigt filad uppåt ska trycket ligga på cirka 4-6 kilo.
Här är en länk till den tidigare frågan om denna moped från mars 2011: Orkeslös Puch MS 50
Jim Lundberg




