Avbrutet styrstift på ILO FP50

Fråga: Hej Jim. Jag har en ILO FP 50 som jag skall försöka att rädda. Alla lager i motorn är helt slut, men vad värre är att styrstiftet till svänghjulet har gått av så svänghjulet har slirat på vevaxeln så det går inte att se var det har suttit. Är det slutet för den vevaxeln eller finns det hopp med tanke på att vevstakslagret också är väldigt glappt.

Vad är det för typ av motor, årsmodell mm? (se bifogad bild nedan). Är den på 1,5 Hk eller alltså nästan dubbelt så stark som Pianomotorn? Tar du upp den här motorn i Stora Tvåtaktsboken och går den att beställa via kundtjänsten?

Tack på förhand

Micke

 

Svar: ILO FP 50 hade ett styrstift till svänghjulet till och med motornummer 50 000. Därefter gick de över till den vanligare och stadigare krysskilen. Din motor har nummer 3966 vilket är en väldigt tidig motor i sammanhanget. Dessa stift klipps ofta av jäms med ytan. Putsa försiktigt axeln med en finhuggen enkelgradig fil eller ett våtslippapper. Kolla sedan om du ser en rund fläck eller ring med en diameter på runt 2, 5 mm. En lupp kan vara ett bra hjälpmedel. Man kan även doppa axeln i olja eller lacknafta en stund och sedan torka den kliniskt ren med en trasa. Därefter pudrar man på lite talk på axeln. Den olja eller nafta som sugits in i den lilla spalten i stiftets hål sugs nu upp av talken som mörknar på stället. Värm axeln så blir effekten bättre. Man kan borra ur stiftet, men det är svårt att hitta centrum på det. Då kan man istället borra ett nytt hål intill det gamla, bara man lägger detta hål utefter en tänkt linje i axeltappens riktning. Det nya hålet ska då borras antingen innanför eller utanför det gamla – inte ”före” eller ”efter” då svänghjulet hamnar fel. Stiftet kan du göra av en pensionerad snabbstålsborr.

Man kan köra utan krysskil/styrstift till svänghjulet vilket både Victoria och Villiers gjorde. Då ställer man kolven i tändläget (4 – 4,5 mm på FP 50). Sedan skjuter man på svänghjulet löst på vevaxeln och vrider runt det till brytarna precis öppnar. Där knackar man till hjulet så det fastnar och drar fast det med muttern. Det som håller hjulet på plats under drift är konan och inte stiftet/kilen. Om bara transmissionsdrevet på vevaxeln är okej kan det vara värt att rädda vevaxeln. I Stora Tvåtaktsboken finns det avsnitt om hur man pressar isär, renoverar, och riktar upp vevaxlar. Det finns även ett avsnitt om hur man gör och monterar en ny kolvbultsbussning. Självklart finns det en komplett reparationsanvisning för ILO FP50 (jag har en själv!). Stora Tvåtaktsboken kan du beställa här på hemsidan i vår shop.

Den motor du har är från 1953 och är inte svensksåld utan måste vara privatimporterad på senare tid. Då det står ”Leistung 1,5 PS” på typskylten innebär det att den är på 1,5 hästkrafter, alltså nästan dubbelt så mycket som de 0,8 hk som det fick vara på svenska mopeder fram 1961 då effektgränsen höjdes till 1,0 hk. I Tyskland var FP 50-motorerna på 1,4 – 1,5 hk där det rådde andra lagar och regler för mopeder. Där satt det en 11 millimeters Bingförgasare på dem (Bing 1/11/1 med huvudmunstycke: 52, nålmunstycke: 2,1) och förtändningen skulle vara hisnande 5,2 mm.

Jim Lundberg

Avbrutet styrstift på ILO FP50
Mickes motor är en ”tyskmotor” på 1,5 hästkrafter

Rulla till toppen