Inget baklyse på Monarpeden

Fråga: Hej! Jag köpte för ett tag sen en Monark Monarped från 1961 med ILO G50 motor, men det är två fel på den. Bakljuset funkar tyvärr inte. Jag har försökt med att byta lampa men det lyser ändå inte. Hastighetsmätaren (VDO) funkar inte. Den är inte inkopplad, men jag har prövat att snurra på vajern, fast mätaren rör inte på sig. Har du nått tips på att få igång den igen eller måste jag köpa en ny?

Mvh Olle.

 

Svar:Om vi börjar med baklyset så finns det lite olika varianter på strömförsörjningen. Vissa äldre motorer har bara en sladd till belysningen som då är gul och går direkt upp till ljusomkopplaren på styret där man i sin tur dragit en sladd till baklampan. Nyare motorer har en separat spole till baklampan (se bild) som sitter monterad ovanpå den ordinarie ljusspolen. Denna har då en grå sladd och ska anslutas direkt till baklampan. Funktionen på denna spole är lite speciell då den bara ger ström när ljusspolen belastas av framlampan. Tanken med detta är att den ska rädda baklampan från att gå sönder om en av glödtrådarna (hel- eller halvljus) i framlampan brinner av. Om du har originaltändsystemet på din Monarped från 1961 så kan du kanske ha denna typ av spole. Då måste framlampan belasta ljusspolen om baklampan ska få någon ström. Har du en grön sladd från motorn är den till bromsljuset och ska då gå till baklampan via en bromsljuskontakt, fast till en separat glödlampa på cirka 5 watt. Lampan för baklyset är ofta på 2-3 watt

Hastighetsmätare är lite knepiga att ta isär. Ofta måste man böja ut kanten på den metallsarg som håller fast glaset över mätartavlan, vilket kan ge fula skador på sargen om man inte är försiktig. Har du testat med att driva mätaren med exempelvis en batteridriven skruvdragare? Man ska då rotera vajern i samma riktning som nålen vrider sig, vilket vanligtvis är motsols från mätarens undersida räknat. Kolla om vägräknaren rör sig under provet. Själva nålen sitter fäst vid en aluminiumtrumma som av så kallade magnetiska virvelströmmar vrider sig då en magnet i dess närhet dras runt av vajern. Kraften som överförs är väldigt svag och om nålen kärvar det minsta så rör den sig inte. Håll mätaren i handen och vrid den med snabba rörelser med- och motsols så ska nålen normalt röra sig. Man kan smörja upp en hastighetsmätare, men bör då använda väldigt tunn olja som inte bromsar ner dess rörelser.

Jim Lundberg

Rulla till toppen