Fråga: Hej Jim. Mera FP 50. Vid närmare inspektion så visar det sig att utgående axeln är skadad vid packboxen och lagerläget. Kan jag byta hela axeln om jag skulle finna någon bra eller är drevet på vevaxeln och transmissionsdrevet tillverkade för varandra? Funderar även på att tillverka en ny som sista utväg men vet inte om det är en härdad sak det här?
Lagret i transmissionsdrevet (lösa kulor) är också väldigt glappt, men jag såg att till senare modeller är detta lager ersatt med ett nållager. Vet du vilka mått detta har och om det går att få tag på ett nytt?
Mvh Micke
Svar: Om vi börjar med den utgående axeln så beror det på hur skadad den är. FP 50:an har ju vevhuset gemensamt med kopplingshuset och därför måste alla packboxar vara täta – annars tappar man vevhuskompressionen. Det finns en reparationsmetod som heter Speedi Sleeve vilket är en väldigt tunn stålhylsa som man trär över det skadade stället och får på så vis en ny fin yta som packboxens tätningsläpp kan täta mot. Hylsan bygger så litet att man kan använda en packbox med originalmått (15x26x7 mm i FP 50). På SKF:s hemsida finns en liten film som visar hur hylsan monteras.
Motorer upp till nummer 65000 har 18 stycken 1/8″ kulor (3,17mm) i centrum av transmissionsdrevet. Från och med motornummer 65001 ersattes dessa kulor med ett nållager bestående av 16 stycken nålar med måtten 1,5×9,8 mm placerade i en hållare. Transmissionsdrevet och utgående axeln är olika beroende på motornummer och man kan inte montera kulor i ett drev med nållager och omvänt. Lagret med kulor känns ganska ”sladdrigt” när motorn är isärtagen. Men då transmissionsdrevets hals är inskjuten i kullagret (16005) så styrs hela transmissionen upp ordentligt. Testa med att byta kulorna. Kolla även att låsringarna (SGA 15) på bägge sidor av drevet är i gott skick så att inte kopplingen hoppar isär när du kör! Kulor, nålar och låsringar hittar du bland annat hos Jacking AB på 08-600 05 60. Jag tror nog att det är lättare att hitta en ny (begagnad) utgående axel än att tillverka en ny. Testa med en fil så känner du om axeln är härdad.
Jim Lundberg




