Fråga: Har en Vimpel med JB 48cc som stått i många år men inte tycks ”sitta fast” Vad bör jag göra innan jag försöker att kicka igång den? Läser mig också till att till smörjning av kopplingshuset används 3,5 cl Gx80, men även att det skall vara 2 dl transmissionsolja? Vad gäller?
Günter i Märsta
Svar: Visst kan man starta upp en motor som stått länge utan att det nödvändigtvis behöver leda till problem. Jag har däremot sett hur exempelvis fastrostade bussningar snurrat runt med axlar och slitit upp hålet i blocket, eller kullager som kärvat ihop och sedan gjort spår i axlarna när man börjat köra med motorn. Packboxarna är färskvara och bör bytas för att slippa problem med läckage. Räkna även med att tändspolen kan ge upp när motorn blir varmkörd. JB-motorn är lättmekad och en komplett reparationsanvisning för denna motor finns i Stora Tvåtaktsboken, del 1. Där finns även en beskrivning på hur man enkelt bygger om tändsystemet till ett med utanpåliggande tändspole. Det finns annars några vänstergängor att se upp med samt montering/demontering av kedjedrevet som kräver lite noggrannhet.
Jag ska reda upp smörjningen av JB-motorn åt dig. I transmissionen där kopplingen befinner sig ska det 3,5 cl transmissionsolja av typen SAE 80 (motorolja SAE 30 av typen ”Gräsklipparolja” fungerar också). Att det ska vara 2 dl olja i transmissionen är en felaktig uppgift som tyvärr har slunkit in i Stora Tvåtaktsboken, del 1. Det är inte skadligt med så mycket olja, men då motorn saknar packbox i transmissionen kan det börja läcka ut olja. Dessutom kan kopplingen börja slira. På höger sida av motorn, där kopplingsarmen sitter finns det en smörjnippel där man ska pumpa in lite konsistensfett var 300 mil. Nippeln är sfärisk och kräver den äldre typen av fettspruta.
Jim Lundberg
Artikeln korrigerad 2018-07-19.




