Motorn ryker på Oldsmobile

Fråga: Jag har en Oldsmobile 1957 med en 371 cui originalmotor som gått cirka 10 000 mil. Jag tycker att det ryker onormalt mycket ur vevhusventilationen och även lite från oljepåfyllningslocket, jämfört med flera andra Oldsmobiler som jag tittat på. De ryker knappt något alls.
Motorn tar ingen olja, ryker ingen blårök vid gaspådrag. Bra kompression, den ska ligga mellan 9,5 – 10kg, och den cylinder som var sämst hade 9 kg. Den hade stått stilla sedan 1988, och det som är gjort med motorn när den kom till Sverige 2009 är följande: ny kam, nya lyftare, ny oljepump, ny vattenpump, ny original svängningsdämpare och nya remmar. Renoverad förgasare, generator och bränslepump. Motorn är också rengjord med maskin, för att bli av med beläggningar i oljekanaler med mera.
Oljebyte efter cirka 50 mil de första 200 milen. Nu körs bilen på Quaker State 20-50.

Tacksam för något tips.

Svar: Mitt tips är att kontrollera topparna. Det kan vara så att ventiltätningarna är dåliga. Om de är dåliga på insugningssidan kan det ryka lite extra ur avgasröret och är de dåliga på avgassidan kan de, precis som du nämner, ryka lite extra ur vevhusventilationen och oljepåfyllningslocket.  Hittar du inget fel i topparna/ventilerna så är det möjligt att ett kolvringsbyte hjälper.

Lycka till

Robert Gustavsson

Rulla till toppen