Fråga: Gick och köpte mig en Husqvarnamoped och tror att den kan vara en 4012 av 1960 års modell. När jag bläddrar i Stora Tvåtaktsboken finner jag inte denna motor. Är den ovanlig eller är den ganska lika den så kallade flintamotorn, eller varför är den inte med i boken?
Hur som helst nu tänkte jag göra ett uppstartsförsök. Den har tydligen inte varit igång sedan 80-talet, har du några tips om vad man skall kolla innan man börjar försöka se om det är något liv i motorn? Jag är lite av en nybörjare på detta område =) Har nog konstaterat att jag har en s.k. Husqvarna roulette motor. Vilken olja skall transmissionen ha? Genom att kolla på tidigare frågor av denna typ, så antar jag att en transmissionsolja SAE 80 eller en motorolja SAE 30 är ok – eller? Hur får man på bästa sätt bort vit oxid i förgasaren? Jag har provat med bensinbad i ett dygn och därefter tryckluft vilket varit ok men helt rent blir det inte.
Mvh
Anders
Svar: Den motor du har är relativt vanlig. Anledningen till att den inte är med i första upplagan av Stora Tvåtaktsboken beror på att det redan är fyra Husqvarnamotorer i boken om man räknar Rex-motorn som satt i första Novoletten. Vi jobbar med ett supplement till Stora Tvåtaktsboken med ännu fler motorer och då kommer troligtvis ”din” motor att vara med.
Lämplig olja i transmissionen är motorolja SAE 20, men SAE 30 bör fungera lika bra i din motor. Den senare hittar du på bensinmackar och varuhus med benämningen ”gräsklipparolja” eller liknande. Oljemängden ska vara 7 deciliter i din motor. Transmissionsoljor med viskositeten SAE 80-SAE 90 fungerar också då dessa har samma viskositet som motoroljorna ovan. Undvik bara oljor med en högre API-klass än GL1 (står på flaskans etikett) då oljor med högre GL-nummer kan angripa transmissionsremmen i motorn.
Den vita oxiden kan du få bort genom att doppa förgasaren i ”Kalkosan”, ett avkalkningsmedel som du hittar i en vanlig livsmedelsaffär eller storköp på hyllan bland rengöringsmedel. Medlet innehåller fosforsyra som ”äter upp” oxiden, men angriper även materialet i förgasaren om den får ligga i för länge! Låt den ligga max 20 minuter i Kalkosan och skölj den noga efteråt med varmt vatten och blås den torr.
När man startar upp en motor som stått länge bör man kolla att den inte har rostat på insidan, något som kan hända om den förvarats fuktigt under lång tid. Kolla den gamla växellådsoljan efter rost. Lyft gärna på topplock och cylinder. Både cylinderlopp och vevhus kan vara rostiga. Kolvringarna kan även ha fastnat i kolven. Dessa lossar oftast om man värmer kolven med en varmluftspistol till cirka 200 grader. Rostiga ytor bör putsas rena innan start då rost är en oxid (järnoxid) och består av vassa korn som fungerar som ett slipmedel om man startar motorn.
Jim Lundberg




