Fråga: Jag har en Puch Maxi med slirande koppling, den greppar tag vid cirka 30 km/t. Har trilskats med detta i över ett år nu, har köpt ny koppling med hårdare fjädrar och har rätt ATF-olja. Vad kan det vara för problem? Förövrigt så har det 3,5hk cylinder 15mm förgasare och effektrör.
Julius
Svar: Ju hårdare kopplingsfjädrar man har i en centrifugalkoppling, desto högre varv krävs för att den ska greppa helt. Hårdare (starkare) fjädrar används för att höja stallvarvet på trimmade motorer som ofta är klena på låga varv. Du nämner att du har ”rätt” ATF-olja. Det finns ju olika ATF-oljor, där en del är mer ”sträva” än andra. Det finns i princip tre huvudgrupper med ATF-oljor: ATF-F/G, Dexron III och ATF-A som alla har lite olika friktionsegenskaper. Kolla med din oljehandlare vad han rekommenderar i ditt fall. Se också till att inte ha för mycket olja i lådan. Puch Maxi ska ha 1,5 deciliter (1973).
Jim Lundberg




