Puch Dakota utan olja

Fråga: Hej, jag har en Puch Dakota. Jag har råkat köra utan motorolja/växellådsolja för att det var något fel på skruven under motorn som gör så att det inte läcker ut, eller så har det bara varit för lite olja i motorn. I alla fall så kan jag inte starta den längre. Jag använde den för en vecka sen och då lät den lite konstigt. När motorn var varm och när jag skulle stänga av den, så kunde den inte stå stilla på ettan med kopplingen i, utan den bara hackade sig fram en halvmeter och sedan dog den. Nu undrar jag vad som har hänt. Har den skurit? Brukar man kunna fixa sådana problem om man kör utan motor olja? Vad kan jag göra åt det?

Jacob Wennersten

 

Svar: Puch växellådor är ganska oömma med sina kul- och rullager och klarar sig därför med minimal smörjning, men givetvis kan man inte köra utan smörjning någon längre tid. Du nämner att den inte startar. Är det för att motorn sitter fast eller för att den inte tänder? Om växellådan tagit skada av bristfällig smörjning bör den vara full med metallspån. Varför kopplingen inte frikopplar kan jag inte svara på. Ta loss transmissionskåpan och börja med att inspektera motorn från det hållet. Där har du även full åtkomlighet till kopplingen. Längst ner i motorblocket finns ett runt hål där du kan kika in i växellådan. Stick in en magnet i hålet så ser du om det bildats spånor vilket kan tyda på en skärning. Vevaxeln, kolven och cylindern smörjs av oljan i bensinen och påverkas inte av låg oljenivå i motorn. Växellådan ska ha 2,5 deciliter SAE 40-50 motorolja.

Jim Lundberg

Rulla till toppen