Fråga: Hej Jim Lundberg. Jag undrar om ett problem med Zündappmopeder som tydligen är vanligt med vevstakslagret både för kolvbulten och vevstakens lagring. Nållagringen blir ju glapp jämt och tar i toppen mm . Har fyra vevpartier nu med samma glapp. Nålarna ligger i smörjskåran = dåligt komp mm. Såg i Classic Motor, ”Moppe-dax del 4” att du gjorde en bussning av SS 5204-15 lagermetall. Går det att göra i båda ändar på Zündapp? Tror du det borde bli bättre = hållbarare? Undrar om du har något bra förslag.
mvh Jan-Eric Wiberg.
Svar: Jag har ingen större erfarenhet av livslängden på Zündapps mopedmotorer då jag mestadels kör ILO, Sachs och Husqvarna, men jag har alltid haft intrycket att just Zündappmotorerna är de som håller bäst. Nållager är generellt bättre än glidlager av brons eftersom de bland annat har lägre friktion och därigenom klarar sig med mindre mängd smörjning. På transportmopeder (flakmopeder) med sachsmotorer hade man problem med att bussningen i kolvbulten skar om man körde på 2 procent oljeinblandning i bensinen. Efter byte till nållager var problemet borta och motorerna gick sedan med 2 procent olja utan problem.
Jag skulle inte rekommendera att montera en bronsbussning vid kolvbulten, utan skulle först försöka hitta orsaken till att nållagren inte verkar hålla. Vevstakslagret går definitivt inte att ersätta med en bussning på en tvåtaktare då detta skulle kräva trycksmörjning med olja och oljepump som på en fyrtaktsmotor. Det höga varvtalet i kombination med centrifugalkraften kräver perfekt smörjning om ett vevstakslager ska hålla.
Frånvaron av ett effektivt luftfilter i kombination med exempelvis grusvägar kan leda till problem med lagren om motorn drar i sig fin sand och liknande partiklar. Zündapp själva rekommenderar 4 procent oljeinblandning, men din motor bör tack vare nållagret vid kolvbulten klara sig på 2 procent. Trimning kan radikalt förkorta livslängden på en motor.
Jim Lundberg




