Hur många MCB F50 är tillverkade?

Fråga: Hej, frågan riktar sig till Jim Lundberg: Jag har startat ett projekt där jag ska försöka ta reda på hur många Crescent F50-mopeder som tillverkats, samt hur många av varje modell. Jag undrar om du har någon info om det som man skulle kunna få? Eller tips på hur jag ska kunna gå tillväga med det.

Sen vill jag tacka för att jag fick vara med i Stora Tvåtaktsboken. Det är jag som åker Crescent Compact med en grön och gul vagn bakom (sidan 314 i boken, reds anm.). Jag åker numera på en Crescent F50 från 1977 och det var på så vis mitt projekt väcktes om att för söka få reda på hur många som gjorts.

Med vänliga hälsningar

Göran Henricsson

 

Svar: Intressant projekt du har startat. Tyvärr har jag ingen koll på antalet tillverkade F50-mopeder så jag slänger över stafettpinnen till Josefin Andersson på sajten Raketsport:

För att ta reda på hur många F50 som totalt tillverkades och hur många av varje modell, dvs F-50, F50 GL och F50GLX. Så behöver du ha tillgång till MCB fabrikens egna tillverkningsdokument för modellerna. Dessa MCB-dokument med ramnummer och antal tillverkade kan finnas kvar hos Nymans Vänner i Uppsala eller Hallands kulturhistoriska museum i Varberg. Ta kontakt med dessa för att utreda saken vidare.

Lite mer info för er som är nyfikna på modellen:

F50-modellen fanns i tre upplagor, men motorn förblev den samma under alla produktionsår nämligen Sachs 50/3 BKFS. 

Modell F-50 (modellnummer 1294) var först ut och tillverkades endast 1976. Den var silverblå med silverlackad ram, gummiframlykta, trumbromsar och glasfiberskärmar som tyvärr ofta gick sönder redan innan lämnat handlaren. Trasiga skärmar ersattes med rostfria efter 1977.

Samma år slopade man glasfiberskärmarna helt och körde enbart på linjen med rostfria skärmar på den uppgraderade modellen F50 GL (modellnummer1294). Lacken var mattsvart och kopparrött.

1978 gick man ett steg längre i produktionen och monterade skivbroms fram, helgjutna fälgar, blinkersats och framlykta i plåt. Den lite lyxigare modellen kom att heta F50 GLX (modellnummer 1244) och fanns i tillverkning under 2 år.

F50-modellerna hade dock en svaghet. Rambenen gick ofta av 10-15cm nedanför styrhuvudet och detta ledde till skeva ramar. Rambenen kunde gå av redan en månad efter nyinköpet har jag hört berättats från flertalet personer som fick möjlighet att köpa en ny F50 från butik.

Ramar som idag är orörda och inte har svetslagningar har inte det produktionsfelet utan kommer att fortsätta rulla som det gjort under senaste 30+ åren och de som har svetslagats bör också hålla för en och annan mopedtur. Därav finns det säkert ovanligt många ramar som står undangömda i lador och i skogen med varken motor eller hjul kvar.

Josefin Andersson

Hur många MCB F50 är tillverkade?
Göran Henricsson på sin Crescent Compact under mopedkortegen i Borlänge 2009.

Rulla till toppen