Saxonette med låst bakhjul UPPDATERAD

Fråga: Hej. Jag har en Saxonette från 1962 och har bytt innerslang. När jag satte dit bakhjulet och åkte iväg igen så fungerade allt fint tills hela hjulet låste sig.  Jag plockade av allt igen och nu förstår jag ingenting längre? Det sitter ett stag med ett hål i på själva bakhjulet. Ska det in i pluggen som sticker ut från ramen?  Hjulet kan ju inte snurra då så som jag har satt fast det. Och gör jag det inte så snurrar ju staget med hjulet? Snurrigt för mig och jag hoppas du kan hjälpa mig med en skiss hur det ska vara eller bara tala om hur.

Med Vänlig hälsning

Hans Cahling

 

Svar: På själva bromsskölden (där bromsbackar och bromexcentern sitter) finns det ett så kallat momentstag/momentarm som ska fästas i ramen för att inte hela bromsskölden ska snurra med hjulet vid bromsning. Staget kan vara slitsat för att då träs på en fast tapp i bakramen (illustrerat på bilden ovan). Andra lösningar är att staget fästs i ett avlångt hål i ramen med en skruv och mutter, eller en med en klämma runt ramröret.

Om ditt bakhjul inte vill snurra med momentstaget fastsatt i ramen bör felet ligga i antingen hjullagret eller i bromsen. Hur är det med bromsstaget, alltså det långa stag som går från bromspedalen till bakhjulet? Är detta för hårt spänt kommer bromsarna att ligga på.

Jim Lundberg

Saxonette med låst bakhjul UPPDATERAD
2=lagerbanor, 3=lagerkulor, 5=konor, 6=kontramutter.
Saxonette med låst bakhjul UPPDATERAD
Detta hjul har vanliga spårkullager (4) samt ett distansrör mellan dessa (3).
Saxonette med låst bakhjul UPPDATERAD
3=lagerbana, 7=kona, 9=kontramutter

Rulla till toppen