Fråga: Hej! Fråga till Jim L. Min 98cc Monark 1938 med ILO motor är mycket svårstartad när motorn är kall. Är man lätt på gasreglaget startar den efter mycket ”trampande”. När motorn är varm så är den däremot lättstartad! Vid start av kall motor har jag kollat tändstiftet som då verkar fuktigt men det ger gnista. Var är felet? Vidare är det svårt att få en fungerande tomgång, den vill stanna hela tiden? Är det OK att blanda 4% tvåtaktsolja i 95 oktanig bensin och skall man använda någon speciell olja?
Hälsningar Lars Eriksson
Svar: Om motorn är svårstartad när den är kall kan detta bero på att bränsleblandningen är för mager. Detta löser man genom att flöda förgasaren vid kallstart. Men om tändstiftet blir fuktigt kan det bero på klen gnista och att motorn då bara orkar tända när den är varm, vilket gör bensinen mer flyktig och lättantändlig. En stunds trampade höjer motortemperaturen genom den uppkomna kompressionsvärmen. Gnista på stiftet ute i det fria säger ingenting om tändspolens skick. Under kompression krävs cirka tio gånger så hög spänning för att få en stark gnista jämfört med när man testar stiftet under atmosfärtryck.
Ta ett fungerande tändstift och klipp bort sidoelektroden och kolla gnistan med detta. Då får man ett gnistgap på cirka 5 mm vilket är det minsta tändspolen måste klara ute i det fria. Testa även med att justera fältbrytningsavståndet (abriss). Detta styrs av brytaravståndet och bestämmer hur stark gnistan blir. Jag har tyvärr inga uppgifter på måttet för din motor, men testa med att ändra brytaravståndet någon tiondels millimeter uppåt/nedåt och kolla om gnistan blir starkare. Detta kanske kan fixa till tomgången om gnistan är svag vid låga varv. Annars kan tomgångsproblemet bero på otäta packboxar i vevhuset (om ILO:n har några), eller förgasarinställningen.
Ursprungligen rekommenderade Monark 4 procent SAE 50 motorolja i bensinen till ILO 98cc. Idag finns massor av tvåtaktsoljor som fungerar bättre än motorolja. Häll i vad du vill – mineral, syntet eller delsyntetisk tvåtaktsolja. Rena racingoljor har dock en hög kolningstemperatur vilket kan leda till att man får ett oljigt och kladdigt avgasrör på en motor med låg effekt och låg förbränningstemperatur. 95-oktanig bensin rekommenderar bensinbolagen själva till tvåtaktsmotorer.
Jim Lundberg




