Fråga: Jag ägde en tid en Volvo 240 med automatlåda; var nöjd med den, och körde gott och väl 12000 mil. Detta var för övrigt den enda automatlådevagn jag hittills ägt. Har ett flertal frågor beträffande automatlådor, men nöjer mig med en.
Jag körde/kör ekonomiskt; vid långa utförslut lägger jag ur växeln, och även med denna vagn gjorde jag så. När jag sedan vid lämplig hastighet lade i ”D” varvades alltid motorn upp till gissningsvis ”2:an”, detta bara en sekund, sedan gick den ned på rätta växlingen. Att parera med gasen så att korrekt varvtal höll just vid i-läggandet saknade betydelse!
Är detta signifikant för ALLA automatlådor, eller kan detta ha varit någon defekt på just MIN?
Hälsningar!
Willy.
Svar: Om det är en defekt så hade jag den också på min Volvo 244:a, som jag brukade lägga ur växeln på i nedförslut. Min uppfattning är att det ska gå att lägga i Driven från Neutral så länge motorn är igång och därmed ser till att det finns oljetryck i automaten. Fast om det är särskilt hälsosamt för lådan att göra på det här sättet i längden tvivlar jag på, liksom att det sparar nämnvärt mycket bränsle. Själv skyller jag mitt förfarande på ungdomligt oförstånd.
Lycka till
Robert Gustavsson




