Motorn startar, men stannar direkt

Fråga: Hur ställer man in en Pallasförgasare på en ILO FP50 Pilot?  Jag har precis byggt om tändsystemet till utanpåliggande genom att följa din metod från din bok. Allt gick som det skulle, men det är väldigt svårt att starta motorn. Jag bytte kondensator samtidigt. Jag misstänker att motorn inte får tillräckligt med bensin för när jag flödar förgasaren så startar motorn, men efter bara en kort stund dör den igen. Hur ökar jag bensinflödet? Har du någon annan ide om vad felet kan vara?

Claes

 

Svar: Jag är inte riktigt med på vad du har för motor. ILO FP 50 är en motor, Pilot en annan. ILO:n har oftast Bingförgasare. Monark M50 och M55 har en enväxlad Pilotmotor med pallasförgasare. Där har jag två olika uppgifter på huvudmunstycket: storlek 47 eller 52. Monark M56 och M61 har en tvåväxlad Pilotmotor med en pallasförgasare. Där har jag tyvärr ingen uppgift alls över huvudmunstycket. Om motorn stannar efter bara en kort stund kan det vara bränslebrist. Rengör förgasare och munstycken. Blås helst med tryckluft. Problemet kan även orsakas av att packboxarna i vevhuset läcker så att motorn tappar sin vevhuskompression. Kolla även om det lilla bränslefiltret inne i slanganslutningen på förgasaren. Detta filter (nr 13 i bilden) missas av många då det är både litet och gömt inne i mässingsröret där man trär på bensinslangen. Ibland kan en felaktig kondensator ge de symtom du beskriver. Testa i så fall med en annan kondensator. Det förekommer tyvärr många undermåliga kondensatorer från låglöneländer ute på marknaden. En ny kondensator kan alltså vara defekt.

Jim Lundberg

Rulla till toppen