Fråga: Hejsan. Frågan gäller en NV11 med DKW RT125 motor. Det är dags för kolvbyte och uppborrning till en överdimension på grund av en repa i cylindern. Nya kolven införskaffades via en DKW-kunnig man. Det är en NOS kolv i kartong från BSA, och det är ju helt okej eftersom BSA 125 är ett plagiat av DKW. Men det jag upptäckte var att det är stor viktskillnad mellan originalkolven (Mahle) och BSA-kolven. Det skiljer hela 19 gram mellan kolvarna, DKW–kolven väger 156 gram och BSA-kolven 175 gram.
Vilken inverkan kommer det här att ha på motorn efter bytet? Borde inte vevpartiet vara balanserat efter vikten på den lättare kolven? Ska jag försöka att svarva ur nya kolven invändigt för att komma närmare originalkolvens vikt eller riskerar man att försvaga kolven för mycket då?
Robert Barkman
Svar: Jag skulle nog testa med att köra med den tyngre kolven som den är. DKW-motorn ger maxeffekten (5 hk) vid måttliga 5000 varv/min och jag tror inte att de 19 grammen ger någon dramatisk skillnad. När man balanserar en vevaxel är det visserligen kolvens vikt som man anpassar sig till, men vevaxelbalansering handlar hela tiden om att kompromissa eftersom man egentligen försöker balansera ut en linjär rörelse (kolvens) med en roterande (vevaxelns) vilket aldrig går att uppfylla helt. Man kan minska obalansen, man kan få den att ändra riktning eller flytta vibrationerna till ett annat varvtal, men man får aldrig bort den helt. Om du tycker att motorn vibrerar för mycket med den nya och tyngre kolven kan du överväga att lätta den genom att avlägsna material, men som du säger – det kan försvaga kolven om man tar bort material på fel ställe.
Ett annat alternativ är att balansera om vevaxeln efter den nya kolvens vikt. Då tar man först reda på den befintliga balansfaktorn med den gamla kolven och sedan räknar man fram hur och var man ska borra ur material i vevaxeln för att få tillbaka den ursprungliga balansfaktorn med den nya kolven. Detta kräver varken ingenjörsexamen eller dyra maskiner. Titta i Classic Motor nummer 6/2012 så får du ser hur det går till att balansera en vevaxel hemma i garaget. Classic Motor nummer 6 kommer till butikerna den 29 maj och till prenumeranter den 23 maj.
Jim Lundberg




