Fråga: Hej. Har en Husqvarna mod 24 med renoverad motor. I bruksanvisningen för en ny Husqvarna mod 24 står det att det ska vara fetare bränsleblandning (5 procent) de första 100 milen tillsammans med munstycke nr 55 för att sedan gå ner till 4 procent och byta munstycke till nr 50 efter inkörning. Kan detta anses gälla även för en renoverad motor? Eller kan man köra med 4 procent redan från början?
Tacksam för svar
Stig
Svar: En renoverad motor är att anse som ny eftersom man då har bearbetade ytor som ska slitas in mot varandra, exempelvis kolv mot cylinderlopp. När Husqvarna mod 24, eller Svartqvarna som den kom att kallas, dök upp på 40-talet var det väldigt vanligt med särskilda inkörningsinstruktioner där större huvudmunstycken och även högre oljeinblandning rekommenderades av fabriken. Samma sak gällde även för mopeder på 50- och 60-talet. Tittar man i en instruktionsbok för mopeder från 70-talet står det ofta att man bara ska ta det lugnt de första 50 milen, och att särskilt inkörningsmunstycke inte behövs. Jag tror detsamma gäller för din Husqvarna eftersom tvåtaktsoljorna hela tiden förbättras. Ofta rekommenderades vanlig motorolja SAE 50 till tvåtaktsbensinen på 40- och 50-talet.
Ta det lugnt i början och undvik hög belastning – särskilt vid låg fart/låga varvtal, då motortemperaturen ökar samtidigt som den kylande fartvinden minskar. En enkel åtgärd är ju att hälla i den där extra procenten olja om man vill. Inkörningsmunstycket brukar sällan finnas kvar, men har du det munstycket kan du ju av rent nostalgiska skäl göra exakt som man skulle när Husqvarnan var ny.
Jim Lundberg




