Förgasarproblem Volvo PV

Fråga: Jag fick läck på bensinpumpen till Volvo PV 444 K 1956. Jag köpte en reparationssats som monterades och den blev tät. När jag startade bilen efteråt så ”svämmade” förgasaren (Zenit) över när man gasar, men inte på tomgång. Har bytt nålventilen och packningar utan resultat. Jag har även monterat in en annan förgasare men problemet kvarstår. Det verkar som det blir för högt tryck i förgasaren. Kan det eventuellt vara så att flöde och retur går i samma ledning från bensintanken och det är ”stopp” någonstans i ledningen, alltså pumpen orkar dra fram bensin, men inget kan rinna tillbaka? Vad tror Ni?

Svar: Volvo PV, liksom de allra flesta förgasarbilar, har ingen returledning för bensinen. I princip går det till så här: bränslepumpen pumpar upp bensin till förgasare. När flottörhuset är fullt stänger nålventilen till inloppet. Pumpen fortsätter dock att pumpa och fyller ny bensin i förgasare så fort ventilen öppnar.

Det troligaste är att felet därför ligger i förgasaren. Dubbelkolla så att nålventilen verkligen är tät.

Lycka till

Robert Gustavsson

Rulla till toppen