Monark Trapper med växelproblem

Fråga: Hej. Hade i min ungdom en Monark Trapper med 3-växlad (fotväxel) Husqvarnamotor. Bytte fjädern för växelföringen ganska ofta och vad jag minns var det aldrig några problem med funktionen. Nu har vi renoverat en likadan maskin men kan inte på något sätt och vis få alla växlarna att komma i läge. Alla delar sitter som de skall (tror vi) enligt sprängskiss. Har mätt axialspel och det är inga större sådana. Cirka 0,25-0,5 som mest. Inga negativa heller. Alla länkarmar ligger rätt mellan växelfjädrarna. Ny ”hjärtfjäder” och gamhalsstyrning. Får inte det hela att fungera, speciellt ettan. Det är något vi missar men vad? Har du någon ide om hur komma vidare?

MVH

Ulf Svensson

 

Svar: Det finns en närmast okänd justeringsmöjlighet på Husqvarnas fotväxlade motorer. Själva ledbulten i växelförararmen är excentrisk, vilket inte syns förrän man vrider runt den. Man lossar först ledbultens låsmutter (se bild ovan). Därefter kan man vrida runt bulten vilket påverkar var dreven befinner sig i ett visst växelläge. Stick in en mindre spårmejsel mellan dreven så kan bulten vridas. Jag har inga mått att ge dig, men vrid lite på denna justering och testa för varje gång att lägga i samtliga växlar, inklusive friläge, så ger det sig rätt snart hur bulten ska stå för att dreven och dess medbringartappar ska hamna i rätt ingrepp med varandra i varje växelläge. Kolla även att dessa tappar och motsvarande hål inte är avfasade av slitage. Då vill de gärna skjuta ifrån varandra när de belastas varvid växeln hoppar ur. Botemedlet är då att slipa tappar och hål så att de får en negativ ingreppsvinkel, eller att helt enkelt skaffa nya drev. Själva växelmekanismen kan också vara tilltufsad vilket inte är helt ovanligt på fotväxlade motorer.

Jim Lundberg

Monark Trapper med växelproblem
Excentrisk justerskruv i Husqvarnamotorns växelmekanism

Rulla till toppen