Fråga: Hur går jag tillväga för att renovera ett vevparti till en Husqvarna Flinta? Har en kontakt som kan hjälpa mig, men vill handla alla grejor i förväg. Vad är det för dimension på nållagret?
Mvh,
Robban
Svar: Vevstakslagret i Husqvarnas Flinta består av 14 rullar 4×6 mm. Detta är en vanlig dimension på rullar och finns bland annat i växellådan på sachsmotorer och vevstakslagret på JB-motorer. Husqvarna kan ha ändrat utformningen av lagret genom åren, så jag vågar inte garantera att alla flintamotorer har dessa rullar och antal. Rullar finns bland annat hos Jacking AB: 08-600 05 60.
När man ska demontera ett vevparti är det skonsammast att pressa isär det. I Classic Motor nummer 8/2010 finns en beskrivning på hur man gör en press för montering och demontering av vevaxlar. I Stora Tvåtaktsboken finns utförliga beskrivningar på hur man byter vevstakslager samt riktar upp vevaxeln efteråt. Där är även nämnda vevaxelpress med samt någon variant på temat. På bilden ovan ser du hur man drar av ramlagren från en Husqvarna Flinta.
Tänk på att det inte bara är rullarna som slits i vevstakslagret. Även vevstaken och vevtappen slits. Rullarna slits däremot mest och ett byte av rullar kan ofta räcka. Vevstakslagret bör ha ett radialspel på 2-3 hundradelar. Ligger spelet över 5 hundradelar börjar det höras, och är spelet ändå större kan man känna det som vibrationer i styret. Vevaxeln måste riktas noggrant efter att man pressat ihop den. Den bör inte kasta mer än 2-3 hundradelar innan den är klar för montering i motorn.
Jim Lundberg




