Fråga: Körde min fina nyrenoverade Monarped med en ILO Pianomotor till jobbet idag. Det gick som en dröm i 6 km av 7, sedan började det spotta, och fräsa om den. Den blev orkeslös och ville bara dö, tills den till slut dog. Nu går det inte att dra runt motorn alls, verken i neutralt kickläge eller om jag har växel i. Då är bakhjulet helt fast…
Jag tog av toppen för att se om kolven rörde sig alls, och jag kunde röra den lite, men när den gick upp till ändläge blev den fast där. Det verkar som om vevaxeln inte vill gå förbi sitt ändläge? Vad ska jag göra??
Claes
Svar: Börja med att lyfta av cylindern så ser du om den eller kolven är orsak till haveriet. Kolla även vevstakslagret. På ILO Piano händer det att lagret skär och då kan det fara upp en massa metallflagor från vevstakslagret i förbränningsrummet som även gör att motorn misständer. Nästa steg är att skruva bort transmissionskåpan och kontrollera om något hänt där. Om bakhjulet inte går att dra runt fast friläget är ilagt ligger nog felet i transmissionen eller växellådan.
ILO-Pianomotorn är väldigt lättmekad och det enda som kan vara lite knepigt är att dra av remhjulet från vevaxeln, men en avdragare till detta är lätt att tillverka (se bilden ovan) av brickor och plåt. I Stora Tvåtaktsboken finns en komplett arbetsbeskrivning för ILO Pianomotorn, samt hur denna avdragare ser ut i närbild.
Jim Lundberg




