Fråga: Tjena. Jag har precis ärvt en Crescent Compact 1248, men kan inte få igång den. Mopeden har stått i ett och ett halvt år eller mer. Jag tror det är något med bensinslangen eller något, om man puttar den så puttrar den lite men stannar man så stannar motorn igen.
Frippe
Svar: Efter en längre tids stillastående hinner bensinen dunsta och kvar blir bara tvåtaktsoljan som då kan täppa igen både bensinkran, filter och förgasarmunstycken. Rengör dessa delar i exempelvis lacknafta och blås ur dem efteråt med tryckluft eller med en cykelpump. Testa även med ett nytt tändstift då det som satt i kan vara neroljat. När du fått igång motorn kommer bensinen, värmen och vibrationerna att ”tvätta ur” den olja som eventuellt finns kvar i motorn, men räkna med att den kommer att ryka lite extra de första kilometrarna. Montera gärna ett bränslefilter på bensinslangen så slipper du framtida problem med smuts i förgasaren
Kolla även tändningsinställningen och brytaravståndet. Förtändningen på din (Sachs) motor ska vara 1,5 till 2 mm och brytaravståndet 0,35-0,45 mm. Rengör gärna brytarkontakterna genom att dra en smal pappremsa, indränkt i bensin eller lacknafta, mellan kontakterna.
Jim Lundberg
.




