Förgasarproblem Chevrolet

Fråga: Jag har en Chevrolet 1952 som har en rak 6:a på 235 cui. Jag har renoverat topp och gjort en så grundlig rengöring man bara kan utan att ta isär allt, har dock haft bort oljetråg, ventillyftare och en så kallad ”hot oil flushing” är utförd (detta sysslar jag med i mitt yrkesliv inom flyget och gasturbiner). Förgasaren är en gammal original Rochester som är renoverad. Den går fint på alla varv men inte på tomgång, spottar och far…
En riktig verkstad mäter CO-halten till 0,5 % och den reagerar inte på blandskruven som är för tomgång, om jag stänger skruven så dör den givetvis men för övrigt ingen reaktion. Man borde ju kunna få en CO-halt på uppemot 10 procent efter några varv.

Tacksam för tips/Lars

Svar: Okej, då får vi hoppas att du inte har blivit lurad. Ett par tankar som dyker upp är att något munstycket är slitet, att justerskruven är sliten, alternativt att de inte sitter riktigt där de ska. Det kan även vara tjuvluft eller att choken är feljusterad. Jag rekommenderar att du köper en verkstadshandbok för Rochester, de kostar under 200 kronor, och jämför sprängskisserna som är i den med din förgasare.

Några tips kanske du kan få på Classic Trucks hemsida där de visar hur man renoverar och justerar en Rochester av din typ. Skulle det visa sig att förgasaren trots allt inte är renoverad går det att köpa renoverade förgasare i USA för cirka 180 dollar plus frakt.

Lycka till

Robert Gustavsson

Rulla till toppen