Zündapp Sport Combinette – motordata och insugningsgummi

Fråga: Hej. Jag har några frågor angående en Zündapp Sport Combinette -61 som jag håller på att ställa i ordning. I Stora Tvåtaktsboken finns tekniska data om Zündapp mod 278, men den motorn kom ut 1967 tror jag. Min motor har en banankick som man fäller framåt under färd. Vilket brytaravstånd, abriss, förtändning och tändstift gäller för min motor? En annan fråga gäller lufttillförseln till förgasaren. På cylindern ska det ju sitta ett insugningsrör och mellan detta och förgasaren ett insugningsgummi. Luftfiltret sitter bakom en kåpa under limpan och en insugningstratt går från filtret framåt in i ett järnrör. Nu fattas en detalj mellan förgasaren och detta järnrör. Jag har tittat på sprängskisser av denna modell men där finns inte den detaljen med. En slang borde väl sitta mellan förgasare och järnrör, men hur ska i så fall den slangen se ut och var får man tag på en sådan?

Bengt Westman

 

Svar: Jag har bara tekniska data på Zündapp Sport Combinette fram till 1960 (0,8 hk), men då gäller samma inställningar som för den nyare motorn som är med i Stora Tvåtaktsboken, nämligen:

Förtändning: 1,8 mm, brytaravstånd: 0,35-0,45 mm, förgasare Bing 1/9,5/63, huvudmunstycke: 54.

Jag har svårt att tänka mig att din motor, som tidsmässigt ligger mellan dessa motorer, skulle ha andra inställningar. När det gäller insugningsgummit kan du kolla på Holländaren Jean Davids hemsida. Han har det mesta till Zündapp och brukar bland annat komma till TSV-Blåröks mopedträff i Mellsta (Borlänge).

Jim Lundberg

Rulla till toppen