Hur provar man belysningsspolarna?

Fråga: Hur kan jag kolla att belysningsspolarna är okej på min NV 24 ? Har kopplat enligt schema men inget fungerar. Ej heller kortslutningsnyckeln. 

Tacksam för hjälp.

Rune

 

Svar: Resistansen i en ljusspole är så låg att den kan tolkas som kortslutning om man mäter med en vanlig ohm-mätare, typ multimeter. Är det däremot avbrott i en spole kan man se detta då mätaren visar oändlig resistans. I ditt tändsystem är det två parallellkopplade ljusspolar. Även om den ena skulle ha ett avbrott i lindningen så räcker strömmen från den andra spolen till att tända framlampan, fast den kommer att lysa svagare än normalt. Är det däremot kortslutning i den ena spolen kommer den att kortsluta den andra spolen och då kommer det inte någon ström från någon av spolarna.

Testa först med att ansluta en lampa mellan nummer 51 på motorns kopplingsplint och jord . Koppla tillfälligt bort originalkabeln under testet. Lampan ska vara på 6 volt och 25 watt vilket generatorn är dimensionerad för på din motorcykel. När motorn startats ska lampan lysa normalstarkt om man varvar motorn. I så fall ligger felet någonstans mellan strålkastaren och motorns kopplingsplint, exempelvis i kablage eller ljusomkopplare. Om lampan inte lyser vid provet ligger felet inne i tändsystemet. Samma sak kan man göra för att kolla varför motorn inte går att stänga av. Anslut då en kabel från uttag nummer 2. Koppla även här bort originalkabeln under testet. Starta motorn och håll kabelns andra ände mot jord. Om motorn nu stannar ligger felet mellan motorns kopplingsplint och tändningslås/kortslutningsknapp. Om motorn fortsätter att gå fast man jordar uttag nummer 2 ligger felet inne i tändsystemet.

Jim Lundberg

Rulla till toppen