Puch Dakota – motorn vibrerar

Fråga: Hallå. jag har ett problem med min Puch Dakota. När jag kommer över halvgas så börjar hela mopeden skaka. Det känns som cylindern övervarvar men jag hör att den inte gör det. Kan det vara att kopplingen är sliten och ligger lite på växeln så att den varvar mer än vad den ska? (det som är trimmat är planat topplock, pluggen i cylindern borta, 13 kuggs framdrev. Sen är växlingen också lite konstig. När jag ska växla till 2:an från 1:an så hörs det ett stort knak eller ett väldigt hårt ljud när växeln tar i 2:an även om jag drar i den väldigt löst, det brukar låta bättre om jag växlar med halvgas men om jag har för höga varv eller för låga varv när jag växlar låter det bara mer konstigt och högre. Kan kanske dessa problem ha något samband? Ska testa med att byta lameller, stålskivor, kopplingsdragbult och distans bricka och få se om det hjälper.

Jacob Wennersten

 

Svar: Vibrationer i en motor kan uppstå av många anledningar, men i ditt fall låter det som om kopplingen är boven i dramat eftersom även växlingen påverkas. Kolla även att kopplingskorgen är fri från skador efter lamellernas tänder. Ibland blir det djupa hack i kopplingskorgen efter lamellernas tänder och blir dessa hack tillräckligt djupa så fastnar lamellerna i dessa hack och då kommer kopplingen inte att frikoppla helt. Samma sak kan inträffa om lamellernas tänder får djupa hack.

Jim Lundberg

Rulla till toppen