Fråga: Har en NV (Crescent) från 1955! Med kedjedrift vid kopplingskorgen, vilket gör att svänghjulet går medsols! Hur ska jag montera tändplattan och justera tändningen?
Mattias B
Svar: Tändplattan går i och för sig att montera fel, men på nyare sachsmotorer med kugghjulstransmission ska tändplattan sitta så att tändspolen hamnar nedåt/bakåt. Har du kvar gamla tändspolen och dess tändkabel så brukar det ge sig hur det ska sitta. Annars märks det så fort du ska ställa in tändningen. Tekniska data för tändsystemet på sachsmotorn från 1955 är följande:
Förtändning: 2,0-2,5 mm
Brytaravstånd: 0,30-0,50 mm
Abriss: 8-10 mm
På svänghjulets utsida ska det finnas två märken; ett ”O” och ett ”M”. På vevhuset finns en markering. Om du ställer kolven i topp så hamnar ”O” mitt för denna markering vilket innebär att kolven står i övre dödläget. Börja med att justera brytaravståndet enligt data ovan när de står maximalt öppna. Vrid sedan svänghjulet tills ”M” befinner sig mitt för markeringen i vevhuset. Detta är tändläget, det vill säga då brytarkontakterna precis ska till att öppna. Vrid nu tändplattan med- eller motsols tills brytarna öppnar när de ska. Ibland räcker inte de avlånga hålen i tändplattan till för att tändningen ska hamna rätt och då får man medla lite genom att ändra på brytaravståndet och kolla igen. Mer om tändninginställning hittar du här.
Abriss, eller fältbrytningsavståndet, är ett mått på hur långt en svänghjulsmagnet passerat en av tändspolarnas polsko när brytarna öppnar. Detta mått hamnar automatiskt rätt om brytaravståndet ställs enligt specifikationerna, men misshandlade, slitna eller felaktiga brytare kan orsaka att abriss hamnar fel trots rätt brytaravstånd och då får man ingen eller en svag gnista. Mer om abriss kan du läsa om här.
Jim Lundberg




