Monarscoot med ILO-motor som stannar hela tiden

Fråga: Jag undrar vad det är för fel på min Monarscoot med ILO-motor. Den stannade tre gånger på en mil. Jag var tvungen att vänta ett tag sedan startade den igen. Motorn lär vara renoverad med nya lager, packboxar, kolv och ringar. Moppen är en 1963.

Kenneth Holmgren

 

Svar: Det här låter som ett klassiskt fel – att tändspolen är på väg att ge upp. Med tiden bryts spolens inre isolering ner och det första som händer är att gnistan blir svag när spolen värmts upp efter en stunds körning. I så fall måste tändspolen bytas ut. Jag brukar bygga om mina originaltändspolar till generatorspolar som sedan får driva en utanpåliggande tändspole. I Stora Tvåtaktsboken visar jag i detalj hur detta går till, men i korthet gör man så här: Man avlägsnar all gammal koppartråd från tändspolen. Sedan lindar man på 200-240 varv lackerad koppartråd med en diameter på 0,6-0,8 mm. Denna tråd ansluts sedan till kondensatorn och därifrån drar man ut en kabel till en utanpåliggande tändspole. Efter denna modifiering fungerar tändningen ofta bättre än original och prislappen för tråd och tändspole hamnar på ett par, tre hundralappar. Även kondensatorn kan ge symtomen du beskrivit. Den kan du ersätta med en liknande från exempelvis en bil. De flesta kondensatorer i tändsystem har ofta samma värde. Passar den inte fysiskt i tändplattan flyttar du ut den till tändspolen. Kolla även att ditt tanklocks ventilationshål är öppet och inte tilltäppt av smuts. Om det inte kommer in luft i tanken kan det inte rinna ut någon bensin.

Jim Lundberg

Rulla till toppen