Fråga: Jag har en Husqvarna Novolette från 1955 som inte vill gå riktigt. När jag tar bort avgasröret så går den, med avgasröret på så verkar det som den inte suger någon bensin utan bara dör. Den misständer lite men den borde gå ändå. Jag får inte fram tändläget riktigt. Justeringen på tändplattan räcker inte till så jag börjar tro att det sitter fel brytare i den. Kan den vara så igensotad att det blir för tungt att suga i sig bensin? Vad är det för fel?
Tomas
Svar: Det kan bero på ett igensotat avgasrör, eller avgasport, som då måste sotas ur ordentligt. Enligt Husqvarna själva är 1955 års ljuddämpare lätt att sota. Kolla även att samtliga packboxar i motorn är absolut täta. Novolettemotorn har reduceringsväxeln sammanbyggd med vevhuset vilket innebär att det råder vevhuskompression i hela motorn, inte bara i vevhuset. Om exempelvis packboxen bakom remskivan läcker så fungerar inte motorn på grund av utebliven vevhuskompression.
När det gäller brytarkontakterna så kan de vara både slitna och krokiga efter tidigare ägares framfart. Brytaravståndet ska vara 0,3-0,4 mm med Stensholms (Stefa) tändsystem och 0,4-0,5 mm med Bosch. Förtändningen ska vara 2-2,5 mm oavsett fabrikat på tändsystemet.
Jim Lundberg




