Fråga: Hejsan. Jag har en gokart med en Bm K96-motor. Allt är renoverat och nytt, men hur ställer jag tändningen? Jag vet att gnistan ska komma 3 mm innan kolven är i toppläge, men hur ser man det? För när man roterar motorn så ser man ju att brytarna står öppna en bra stund innan den stänger igen. Har även en bonusfråga och det är angående min Zündapp KS50 med 70cc. Den går som ett skott utan luftfilter, men sätter jag på ett så dör den direkt och jag har provat med alla möjliga filter – inte ens ett tunt nät fungerar.
Pekka Hallikainen
Svar: gnistan på tändstiftet uppkommer precis i det ögonblick som brytarna öppnar. Backa motorn tills kolven står en bra bit före över dödläget. Vrid sedan svänghjulet sakta i rotationsriktningen och kolla hela tiden på brytarna. Så fort de börjar öppna ska du stanna och mäta kolvens höjd. Ett gammalt trick för att bestämma när brytarna öppnar är att sticka in ett tunt papper, exempelvis cigarettpapper mellan brytarna. Om man försiktigt drar i detta papper så känner man när det släpper då brytarna öppnar. Ett mer exakt trick är att koppla ett par känsliga hörlurar, gärna från en gammal kristallmottagare över brytarna eller mellan jord och tändhatten. Då hörs ett ”knäpp” i lurarna exakt i samma ögonblick som brytarkontakterna öppnas. Mer om denna metod kan du läsa om i Classic Motor nummer 3/2011.
När det gäller Zündappen kan felet vara att förgasaren har för stort huvudmunstycke och/eller att trottelnålen sitter för högt. Ibland uppstår även resonansfenomen som kan ställa till det. Testa med att montera en ”förgasartratt” av ett rör på förgasaren och prova om motorn fungerar om du monterar ett filter längst ut på röret.
Jim Lundberg




