Fråga: Hej Jim. Monark M 36 och M 56 är byggd samtidigt och på samma ram. Men varför valde Monark att använda två olika motorer? Och vilken motor tycker du är den bättre?
Adam
Svar: Efter andra världskriget rådde det motorbrist i världen. De flesta motorfabrikerna i Europa var sönderbombade och suget efter små och bränslesnåla motorer var enormt under efterkrigstiden. Strax efter kriget kunde man hitta flera olika motorfabrikat hos en och samma motorcykeltillverkare. Monark hade år 1950 fyra identiska motorcyklar till försäljning med olika motorer. I ramarna satt BSA, JB, CZ och till och med Husqvarnamotorer – den senare en klar konkurrent till Monark. Det är möjligt att detta problem fortfarande existerade tio år efter kriget, alltså i mitten på 50-talet då dessa mopeder tillverkades och att man därför köpte in olika motorer för att kunna förse marknaden med mopeder då efterfrågan var väldigt stor.
I Monark M 36 satt det en tvåväxlad ILO-motor och i M 56 satt det en tvåväxlad Pilotmotor. När det gäller motorerna har jag bara erfarenhet av ILO-motorn som är lätt att meka med och som sällan går sönder.
Jim Lundberg




