Fråga: Hej Jim. Jag har en Crescent Saxoped från 1957. Jag har kört en hel del med den men nu har den slutat fungera. När jag körde med den så hoppade kilarna till kopplingsplattan av så alla delar låg inne i kåpan. Nu är den jättesvårstartad och när jag väl får igång den så kan den gnissla till och sen dör den. Har du något bra tips?
Tack/ Anton
Svar: Det är svårt för mig att avgöra om det finns något samband mellan det tidigare haveriet i kopplingen och att den nu är svårstartad och tenderar att gnissla. Ett tänkbart scenario är att om motorn tvärstannade när kopplingen havererade så kan svänghjulets krysskil klippts av så att hjulet vridit sig på vevaxeln. Detta kan förklara att den har blivit svårstartad. Att den gnisslar till och stannar låter inte bra. Frågan är om något skadats när kopplingen for isär, och om det även kan ligga kvar små metallbitar i motorn som kan ställa till det. Gnisslet kan även komma från kolven om den är på väg att nypa vilket kan ske om motorn blir för varm – något som kan ske om tändningen blivit för sen varvid motortemperaturen ökar.
Undersök alla delar i transmissionen noggrant. Snurra även runt motorn och kolla så att ingen axel krökte sig vid kopplingshaveriet. Tappa ur all olja och skölj ur motorn med lacknafta innan ny olja hälls i. Ta bort svänghjulet och kolla kilen. Ställ tändningen vid behov.
Jim Lundberg




