Hur strokar man en Zündapp?

Fråga: Hej Jim. Tänkte roa mig med att ”stroka” en Zündappmotor och har tänkt att man får sätta en större svarvad tapp för vevstaken i vevaxeln i vilken originaltappen skall sitta offset 2 eller 2,5 mm och att detta skall ge totalt 4-5 mm längre slag. Tänker jag fel eller finns det en bättre metod?

Hur skall det göras och i vilken ordning? Skall vevaxeln riktas med den nya tappen (givetvis förberedd med det nya hålet) innan den sågas isär och man kan montera vevstaken? Kan hålet för vevstaken i tappen borras i en stabil pelarborrmaskin eller bör det göras i en fräs?  Skulle det hålla att ha presspassning som vanligt eller skulle den behöva lödas eller fästas på nåt sätt i skinkorna? Skall även sätta i större kolv – målet är över 90cc. Vad finns det för fallgropar?

Jan

 

Svar: Din metod att pressa i större hylsor med excentriskt placerade hål för originaltappen låter vettig. Tänk bara på att en vevaxel inte får kasta många hundradelar om alla lager ska hålla. Jag har inte strokat (ökat slaglängden) på någon vevaxel, men jag har byggt om vevaxlar som då fått andra vevstakar, exempelvis ILO Pianoaxel som fått vevstake och vevlager från en Sachs. För att hålen i bägge vevskivorna ska hamna exakt lika långt från ramlagertapparnas rotationscentrum brukar jag göra så här: Först pressar jag isär vevaxeln och tar bort vevstake och vevlagret. Sedan pressar jag ihop vevskivorna på vevtappen igen, fast nu pressar jag ihop skivorna helt mot varandra.

Har du en konisk vevtapp (exempelvis Sachs) eller en vevtapp med ansatser får du svarva till en cylindrisk styrtapp med exakt passning i hålen på skivorna. Sedan riktar man upp vevaxeln så att den inte kastar. Nästa steg är att svetsa ihop vevskivorna med tre punktsvetsar, fördelade i en trekant. Nu pressar man ur tappen och kan då borra upp hålen som då garanterat hamnar på exakt samma höjd. När du ska borra hålen bör du ha en väldigt stadig pelarborrmaskin, men helst en riktig fräs som inte flexar. Tänk på att en fräs eller pelarborr kan vara både skev och krokig så mät upp den noga. Slipa till sist bort svetsarna och axeln är klar för montering med de nya delarna

När du tillverkar den excentriska tappen bör du göra bägge i ett stycke och sedan sticka isär dem så blir hålen garanterat lika excentriska i bägge detaljerna. Sedan gäller att vara noggrann och inte pressa in dessa i vevskivorna så att de sitter vridna i förhållande till varandra – då kommer hålen att ligga olika relativt vevaxelns centrumlinje. Sätt dem med cirka 3-5 hundradelar i övermått så sitter de stadigt. Och du – tänk på att kolven kommer att gå 2 -2,5 millimeter högre efter denna modifiering. Höj cylindern, montera en kortare vevstake eller skaffa en kolv som har hålet för kolvbulten närmare kolvtoppen jämfört med originalkolven.

Jim Lundberg

Rulla till toppen