Husqvarna Flinta med kopplingssproblem

Fråga: Jag har bytt vevsläng, lager och tätningar i min Husqvarna Flintamotor 50cc E-motor. Den startar hur bra som helst, men har problemet att kopplingen inte fungerar. När jag sätter in lamellerna och drar till muttern så drar lamellerna med sig den stora kuggkransen. (Verkar som att lamelldelen klämmer fast mot den stora kuggkransen) Funderar om kuggkransen som lamellerna sitter i skall vara i liv med kugghjulet som sitter på vevaxelns ände, som det är nu så skiljer det ca 4-5 mm för att dreven skall löpa i linje med varandra.

Åke Midebjörk

 

Svar:När man monterar lamellerna i en flintamotor händer det att den innersta stållamellen hamnar fel och lägger sig under kopplingsnavet istället för att ligga runt det. Man kan sticka in exempelvis buntband under aluminiumskivan längst in så att denna ligger lite högre medan man stoppar in resten av lamellerna (se bilden ovan). Själva kopplingskorgen har en hals som ska skjutas in helt i det kullager som sitter bakom kopplingen. Vevaxeldrevet och kopplingsdrevet ska ligga helt i ingrepp med varandra i sidled räknat. Jag har för mig att vevaxeldrevet är något bredare än kopplingsdrevet och då ska kopplingsdrevet inte sticka ut från vevaxeldrevet på någon sida. När kopplingen monteras ska buntbanden sitta kvar tills man dragit dit kopplingsfjädrarna – sedan kan de dras ur. Om allt är bra ska det då inte synas någon springa mellan kopplingsnavet (bilden nedan) och lamellerna. I Stora Tvåtaktsboken finns en komplett reparationsanvisning för Husqvarna Flinta och 20 andra motorer.

Jim Lundberg

Husqvarna Flinta med kopplingssproblem
Om den understa stållamellen ligger i ingrepp på navet så ska det inte finnas någon springa mellan lamellerna i ytterkant.

Rulla till toppen