Zündapp 200 cc som tappat gnistan

Fråga: Hej. Har en Zündapp 200 cc från 1953 med batteritändning. Den har gått bra, men nu får jag ingen gnista på stiftet längre. Har kollat stiftet, ohm-mätt tändspolen som verkar okej. Kan det kanske vara kondenstorn? Tacksam får råd och tips om hur jag ska söka vidare på jakt efter gnista.

Mvh

Nicklas

 

Svar: Att enbart mäta resistansen en tändspole räcker inte om man vill vara säker på att den fungerar. Primärlindningen brukar ligga på någon enstaka ohm, medan sekundärlindningen ligger på några tusen ohm. Det vanligaste felet hos tändspolar är att det blir internt överslag inne i spolens isolering på grund av ålder. Detta fel visar sig till en början när spolen värmts upp. Klassikern är att motorn startar perfekt när den är kall, men är stendöd i varmkört tillstånd.

Kolla först att spolen får ström till primärlindningen. Koppla bort sladden på tändspolen som leder till brytarna och anslut en multimeter mellan spolen och sladden. Ställ multimetern i läge ”10 A = ” (Likström). Slå på tändningen och kolla på multimetern samtidigt som du drar runt motorn. När brytarna stänger ska multimetern visa cirka 1-2 ampere. Om man nu lyfter brytarna, med exempelvis en skruvmejsel, ska det komma en gnista på tändstiftet varje gång man separerar kontakterna. Testa gärna med ett tändstift med avklippt sidoelektrod så får man ett gnistgap på 5 millimeter vilket är ett minimikrav på en bra gnista. Kondensatorn kan givetvis vara defekt. Den kan du ersätta med en valfri bilkondensator då de flesta kondensatorer i tändsystem har ett snarlikt värde (0,18µF).

Om din tändspole är defekt kan du ersätta den med en utanpåliggande mopedtändspole av universaltyp. Kolla exempelvis med Rinab. Kondensator till bil hittar du bland annat på biltillbehörsbutiker. En mopedkondensator fungerar också, men tyvärr finns det mycket skräp till äldre mopeder ute på marknaden – delar som oftast produceras i låglöneländer.

Jim Lundberg

Rulla till toppen