Monark M 400 som fyrtaktar

Fråga: Hej Jim! Har en Monark M400 från 1951. Jag har lyckats få igång motorn efter 54 år, kolven hade suttit fast i cylindern i cirka 45 år! Förövrigt är motorn helfrisk, Motorn går som en dröm, tyst o fint, men när jag kommer upp i ca 65-70 km/t så börjar den 4-takta!  Min fråga: Hur justerar man förgasaren rätt? munstycken, fabrikens grundinställning,etc. Förgasartyp: Bing AJ 1/20/8

MVH Hardy Gahm

 

Svar: Vid leverans av en ny Monark M 400 var förgasaren bestyckad med ett inkörningsmunstycke med storlek 100. Efter inkörning ska munstycket ha storlek 90. Förgasaren har även en luftskruv för justering av blandningen på tomgång. En luftskruv arbetar tvärtemot en blandningsskruv: om man skruvar in en luftskruv (medsols) så blir blandningen fetare. På många förgasare brukar man dra in skruven i botten och sedan backa 1,5 varv som en grundinställning. Man vrider sedan in tomgångsskruven (som mekaniskt lyfter trotteln) tills man får en hög och jämn tomgång. Därefter vrider man på luftskruven inåt (medsols) tills motorn börjar sjunka i varv och gå ojämnt.

Memorera läget på skruven och vrid den nu utåt tills motorn återigen börja gå ner i varv. Vrid nu skruven så att den hamnar mitt emellan dessa två ytterlägen. Avslutningsvis så sänker man nu tomgången genom att vrida på tomgångsskruven tills man fått en låg och stabil tomgång. Förfarandet ovan gäller även förgasare med blandningsskruv för bränslet istället för luft. Trottelnålen ställs i mittenläget. En höjning av nålen ger fetare blandning och omvänt. Nålen arbetar mest mellan tomgång upp till cirka 3/4 gaspådrag. Över detta är det huvudmunstycket som sköter blandningen.

Om en motor fyrtaktar får den för fet blandning. Detta kan även bero på att flottören är otät eller fastnat i sitt styrhål i botten av flottörhuset. Den kan också vara punkterad och tappat flytförmågan. Vissa flottörer har en löstagbar nål som hålls i läge med ett fjädrande clips som ligger i ett spår på nålen. Ibland kan clipset hoppa ur spåret varvid nålen flyttar sig relativt flottören och då blir flottörhusnivån fel – antingen för låg eller för hög. Det senare leder till fetare blandning. Igentäppta luftfilter kan också leda till fyrtaktning. Kolla även att avgassystemet är ursotat.

Jim Lundberg

Rulla till toppen