Fråga: Hej. Jag har en Amal 274-förgasare som jag inte förstår hur den fungerar. Den verkar ha ett system med att den läcker ut överflöd av bensin via ett hål mellan kroppen och anslutningen till flottören. Är intresserad av varför den läcker ut bensin, flottören är okej så den borde bromsa tillflödet, eller? Förgasare i allmänhet verkar vara ett mysterium.
Jon
Svar: Dessa Amalförgasare som hade förgasarhuset uppbyggda av flera delar kallades ofta för ”Läck-Amal” då alla skarvar mellan inbördes delar krävde packningar i perfekt skick om det skulle hålla tätt. Amal 274 och 276 ersattes så småningom av Monoblockserien vilka var gjutna i ett stycke (vilket namnet antyder) och höll tätt. En felfri förgasare ska inte läcka någon bensin – på sin höjd kan den vara lite fuktig på utsidan på grund av att motorns vibrationer får bränslet att stänka ut ur ventilationshål och liknande.
Jag är inte riktigt med på var hålet sitter där det rinner ut bensin. De flesta förgasare har ett lufthål uppe i flottörhuslocket där det kan komma en liten bensinstråle precis när förgasaren flödas. Ur detta hål ska det inte komma bensin annat än vid flödning. Äldre Amalförgasarhus från 1930-talet, med benämningen ”76” istället för ”276”, hade en uppsättning hål på 3-4 millimeter runt nederkanten av förgasarhuset, men här ska det inte heller komma någon bensin, undantaget vid flödning. Jag har för mig att det kan finnas ett litet hål (ca 1-1,5 mm) i förgasarhuset mitt emellan tomgångsskruven och luftskruven på vissa förgasare. Hålet sitter i höjd med botten av själva blandningskammaren där trotteln sitter, men detta är troligtvis ett lufthål. Hur som helst så ska det inte komma bensin ur detta hål om inte flottörhusnivån är för hög, exempelvis vid felaktig flottör eller vid flödning av förgasaren inför start. Förgasare av den här konstruktionen är inga avancerade saker, men kan givetvis ställa till med huvudbry ibland.
Jim Lundberg




