Fråga: Min Saab 96 V4 Super 1979 går alldeles för snålt, kommer inte exakt ihåg vilket värde det var men på tomgång får detta vara 4,5 men på bilprovningen låg co-halten på 0,65. Problemet är att jag utan framgång lyckats hitta en bra och förstålig beskrivning på förgasaren som i detta fall är en Solex 32tdid. Var hittar jag ställskruven för bränsletillförseln och vilket håll skall jag skruva den åt för att få en rikare blandning? Och finns det något bra sätt att veta om blandningen blivit rikare utan avgasmätare?
Svar: Jag har för mig att V4:an går som allra bäst när co-halten ligger på 3-3,5. Är motorn i bra skick med ny olja, nya tändstift och nytt luftfilter ska det ligga lägre.
Justerskruven hittar längst ner på förgasarfoten, på passagerarsidan av bilen. Den sitter nästan nere vid insuget, ett par centimeter nedanför slangen som går till undertryckskanalen på förgasaren. Dra bort slangen så kommer du åt skruven lättare.
Det är svårt att ställa in rätt blandning utan avgasmätare, men jag brukar använda ett gammalt luffartrick. Skruva in blandskruven tills motorn börjar gå illa – skruva sedan ut den ett halvt varv.
Beskrivningar av förgasaren finns i verkstadshandböcker – de brukar gå att hitta för en hundring eller två på marknader eller på auktionssidor på internet – en investering som brukar betala sig snabbt.
Lycka till
Robert Gustavsson/Classic Motor




