BSA Lightning – uppstart efter 20 år

Fråga: Hej jag har köpt en BSA A65 Lightning 1968 i mycket bra skick, nu undrar jag vad jag ska tänka på när jag startar upp den efter 20 år. Förutom fräscht batteri, frisk bensin (behövs blyersättning?) Oljebyte i motor och växellåda. Vilken olja ska det vara? Vad övrigt ska jag tänka på?

MVH Åke

 

Svar: Kolla först och främst att det inte finns spår av rost i motor, växellåda och transmission. Fordon som stått länge kan ha varit utsatta för fukt. Att starta och köra ett fordon med rostigt innanmäte leda till ett haveri. Kolla även i botten på bensin- och oljetank att det inte samlats ”sediment” av sot, rost och smuts. Rengör vid behov. Byt eller rengör slangarna mellan motor och oljetank. Under vevhuset finns det ett lock som sitter med fyra muttrar. Där finns ett finmaskigt filter. Ta bort och rengör detta filter innan start. Ett liknande filter sitter även i botten på oljetanken och även detta bör kollas och rengöras.

Lämplig motorolja är SAE 15-40 eller SAE 20-50. Oljemängden i motorn (oljetanken) är 5 pint eller 2,84 liter. I växellådan kan du använda 7/8 pint (0,5 liter) transmissionsolja SAE 80 till SAE 90. Undvik högre API-klass än GL 4 (står på flaskans etikett). I transmissionen häller du 1/4 pint (1,5 deciliter) SAE 30 motorolja. Denna hittar man på bensinmackar och stormarknader som ”gräsklipparolja”.

Kolla att oljetryckslampan är hel innan starten, och titta gärna ner i oljetanken direkt efter starten så ser man om oljecirkulationen fungerar. Observera att returoljepumpen har en större kapacitet än matarpumpen för att säkerställa att vevhuset verkligen töms på olja. Detta innebär att det först kommer ren olja tills vevhuset är tömt, därefter kommer det bara oljeskum vilket skrämt upp många knuttar som då tror att det är något fel. Returpumpen tömmer fortare än vad matarpumpen fyller på vilket leder till att det kommer med luft i oljan. Skummandet är alltså helt normalt.

När det gäller blyersättning så brukar det sällan behövas i motorer med aluminumtopplock då dessa har relativt hårda ventilsäten. Men häll gärna i blyersättning tills du vet säkert. Kolla gärna med Svenska BSA Klubben om ytterligare råd.

Jim Lundberg

Rulla till toppen