Motorn pyser

Fråga: Har en sidventilssexa som går ryckigt med tillhörande ”pysljud” vid ryckningarna. Är de bränsle- eller tändningsrelaterat? Hade detta problem förra året men löste det med nya stift, nya tändkablar, ny tändspole och justering av brytarspetsarna. Efter att ha stått i vinter så gick den i gång, ok men var fortfarande lite ryckig under körningen. Lyfte på ”locket” till förgasaren för att se om flottören var rätt inställd. Svårt att se utan att ta bort förgasaren så jag satte ihop den igen. Tog sedan bort några stift och borstade rent dem, för det var någon beläggning på porslinet, där gängorna börjar.
Vid uppstart går den ryckigt igen för att till sist stanna, helt livlös, ingen ström. Böt nyligen jordkabeln då startar den igen men går ändå ojämnt.
Hoppas ni kan lösa detta. Bilen är en DeSoto Custom Sedan1946.

Svar: Det kan vara både bränslet och tändningen. Pysljuden och ryckningarna kan tyda på för mager bränsleblandning vilket avhjälps genom att justera upp blandningen lite grann.

Men eftersom problem försvann när du gick igenom tändsystemet kan orsaken finnas där, helt eller delvis. Gör en ordentlig tändinställning – har du kvar originalmotorn (236 cui) ska tändningen stå på 6 grader, brytaravståndet på 0,20″ och tändstiftsgapet på 0,25″. Att se över jordpunkterna och liknande är också ett bra tips – ut i garaget och jobba nu så vi får se DeSoton på vägarna i sommar…

Lycka till

Robert Gustavsson

Rulla till toppen