Fråga: Hej, min NV 38 vägrar starta. Den tappade gnistan efter att den stod i regnväder i två dagar. Har kollat alla kablar, skruvat upp och kollat varenda liten komponent i hela systemet men kan inte hitta felet. Tänkte mäta mig till felet men vet inte vad värdena ska vara. Min första gamla maskin, så har lite erfarenhet i allt det här. 10 kohm från tändhatt till både + och jordingången på tändspolen. 0,01 kohm från + till jord på tändspolen. 0,4 volt får jag till tändspolen när jag rullar motorn i tomgångsfart. Laddar batteriet nu i hopp om att det är den som spökar.
Tacksam för svar.
Paul A.
Svar: De mätvärden som du uppger verkar normala, undantaget 0,01 kohm (kilo-ohm = tusental ohm) på spolens primärlindning. 0,01 kilo-ohm (kΩ) innebär 10 ohm om vi flyttar decimalerna. En tändspoles primärlindning har ofta en resistans som understiger 1 ohm. Det rör sig om ett par hundra varv koppartråd med en tjocklek på cirka 0,5 millimeter och en längd på drygt 10 meter vilket ger en väldigt låg resistans. Kan din mätare ha visat fel, eller menar du 0,001 ohm? Hur som helst så tror jag inte att felet beror på vatten i tändspolen, utan snarare att det uppstått oxid vid någon strömbrytare eller kontaktstycke på grund av vattnet i kombination med strömmen från batteriet. I lamphuset sitter det många kopplingar som dessutom är utsatta för fukt då det finns många vägar för vatten in i lamphuset.
0,4 volt till tändspolen ger ingen gnista på tändstiftet. Det bör vara minst det tiodubbla, alltså 4 volt om tändspolen ska kunna ge en duglig gnista. NV 38 har 6-voltssytem och om batteriet är laddat ska det vara 6 volt på tändspolens plusanslutning (+) om brytarna står öppna och påslagen tändning. Med stängda brytare sjunker spänningen något då spolen nu drar ström. På motorcyklar med batteritändning kan det vara svårt att kicka igång, eller till och med rullstarta, då den likströmsgenerator som sitter på äldre motorcyklar inte ger särskilt mycket ström vid så låga varv. Om batteriet är urladdat stjäl det dessutom en hel del av den lilla ström som generatorn alstrar och tändspolen får knappt någonting.
Testa med att ladda upp ditt batteri med en separat batteriladdare och spruta gärna WD 40 eller 5-56 på samtliga kontakter och brytare och ta bort eventuell oxid. Om nu motorn startar efter dessa åtgärder är det i alla fall kontakt från batteri till tändspole. Kolla sedan om något drar tjuvström. Stäng då av alla förbrukare och lossa på pluskabeln på batteriet. Anslut en multimeter mellan pluskabeln och pluspolen. Ställ multimetern i läge för strömmätning (milliampere, mA). Helst ska det inte dra en endaste milliampere (1/1000-dels ampere) om allt är riktigt. Om multimetern visar att något drar ström får man koppla ur del för del tills mätaren går ner på noll – då vet man vad som orsakade tjuvströmmen. Har du laddningsproblem på din NV kan du kontakta Kjell Gäf i Sösdala på telefon 0451-611 74. Han renoverar denna typ av generatorer och tillverkar även elektroniska laddningsreläer.
Jim Lundberg




