Fråga: Har en Husqvarna 120cc från 1951 som plötsligt stannar när jag är ute och kör med den. Ibland rullar den igång av sig själv om farten varit tillräckligt hög och jag rullar med växeln i och ibland får jag stanna och kicka igång den men den startar nästan direkt igen, vad kan det vara för fel?
Mikael
Svar: Rent spontant så känns det som om det vore stopp i ventilationshålet i tanklocket. Testa med att köra med locket lite på glänt och se om felet försvinner. Det kan givetvis vara ett tändningsfel som orsakar stoppen, men om det är tändspolen som är på väg att ge upp så brukar den vilja kallna en bra stund innan gnistan kommer tillbaka. Kondensatorn är en sådan där detalj som kan ge plötsliga fel som kommer och går. Man kan lätt utesluta kondensatorn genom att koppla loss kablarna från den och koppla ihop dessa kablar med en tillfällig kabel som man drar ut till en yttre kondensator från exempelvis en bil. Den kondensatorn jordas sedan ordentligt i ramen. Värdet på den är inte kritiskt och dessutom har de flesta kondensatorer i tändsystem ungefär samma värde, 0,18µF. Testa även med att byta tändstift. Ånglås kan ge liknande problem men brukar inte uppstå när man kör då fartvinden kyler, utan snarare i köer eller när man ska starta motorn igen efter ett kortare stopp. Om du har en genomskinlig bränsleslang så avslöjar den ett ånglås genom att det då kommer bubblor i slangen när bränslet i förgasaren kokar.
Jim Lundberg




