Cresent Compact som saknar trottelnål?

Fråga: Tjena, har en Cresent Compact med en Husqvarnamotor på. Till den motorn har jag en förgasare av typen Encarwi H9 och jag tror jag saknar en trottelnål till den. Har hört mycket om att man till exempel inte behöver någon trottelnål till sport/racing förgasaren av samma typ som är så kallad Encarwi KL-7 och undrar om de är samma på den jag har. Har ett hål i själva trotteln för en nål, men trotteln kan kanske vara från en bingförgasare?

Problemet är egentligen att, mopeden som jag kör, går på högt varv, men om jag kör 5 km ungefär och släpper på gasen så dör den när den går ner på lågt varv? Trodde det var flottören som hade fastnat i botten då mopeden stått på nästan tom tank i runt 5-6 år och att bensin då torkat fast flottören i botten, men plockade isär och gjorde ren hela förgasaren men samma problem… Mycket tacksam för hjälp om detta!

Kim Jonasson

 

Svar: Encarwi H9 ska inte ha någon trottelnål. Under trotteln sticker det upp ett litet spridarmunstycke som försvinner in i ett hål i trottelns underkant vid tomgång. Originaltrotteln har alltså ett hål, men ska inte ha någon nål. Rätt huvudmunstycke i din förgasare ska vara storlek 46 (47 under inkörning).

Varför din moped uppträder som den gör kan bero på flera saker. Trotteln kan kärva och fastna på full gas som då leder till att motorn rusar. Det händer tyvärr att en del ”mekaniker” lossar trottellocket med en polygrip och klämmer åt så hårt att både lock och förgasare blir ovala, och då kan trotteln fastna i topp. ”Måla” hela trottelns utsida med en tuschpenna och dra den upp och ner i förgasaren några gånger. Om trotteln eller förgasarhuset är deformerade skavs tuschfärgen bort på de ställen där det kärvar. Ofta kan man putsa till formen med en fil eller våtslippapper vid behov. Det kan också vara tjuvluft vid förgasaren eller packboxarna runt vevaxeltapparna som är slitna och läcker.

Jim Lundberg

Rulla till toppen