Fråga: Hejsan:) Jag har ett litet problem med min Puch Dakota: När jag kör den på låga varv på växlarna så hörs det små knack från motorn, ungefär ett knack varje sekund, det blir mer knack ju mer motstånd motorn får eller ju lägre var den är på. Men det hörs inga knack i friläge så kan tänkte mig att det skulle kunna vara växlarna. Men för säkerhets skull tog jag loss min cylinder å kände på vevstaken. Det fanns inget glapp alls i kolven eller i vevpartiet. man kunde flytta vevstaken 1 mm i sidled men detta är normalt har jag hört och förstör inte morot för att kolven kan man röra i sidled ändå. Jag snurrade också runt veven långsamt för att lyssna på hur ramlagerna och sånt lät, och det lät inget när jag förde kolven upp och ner utan cylinder på så jag tror inte det är något med vevpartiet som knackar.
Så nu till min fråga: Är detta farligt för motorn och vad tror du problemet kan vara med tanke på att det bara händer med växeln ilagd och när de får motstånd? Annars är mina växlar lite konstiga när jag ska växla. De kan slå i ganska hårt så det smäller till lite i motorn när jag växlar. När jag ska växla ner från 3an till 2an i lite fart (kanske runt 20km/h och min max fart på moppen på 3:an är 60 så det är hyfsat långsamt) Så måste jag varva upp innan jag växlar ner för annars smäller de till i lådan. Men om jag varvar upp så glider den i perfekt. Man kan tro att jag bara inbillar mig detta för att ljudet från de höga varven gör så jag inte kan höra smällen men jag har lyssnat mycket noga och växeln glider i perfekt om jag varvar upp när jag har kopplingen i och ska växla. Om jag gör detta och har väldigt höga varv kan jag till och med ha väldigt hög fart när jag ska växla ner utan någon smäll. Dessa smällar kanske har orsakat detta ljud i motorn och ljudet börjades höra efter en liten smäll i motorn när jag växlade men då knackade det väldigt svagt och nu har knacket blivit högre.
Jacob Wennersten
Svar: Om det knackar med så långa intervall som en hel sekund bör det vara en långsamt roterande axel i motorn som ger detta ljud. En Puch Dakota ger (normalt) 1 hk vid 3750 varv per minut. Detta är då vevaxelvarv som avses. Vid detta varvtal hinner vevaxeln snurra 62 varv på en sekund. Primärtransmissionen (koppling-växellåda) växlar sedan ner varvtalet cirka fyra gånger och då roterar nästa axel med 15 varv i sekunden. Jag tror du hittar orsaken till ditt knackande ljud någonstans vid den utgående axeln, alltså där drevet till drivkedjan sitter. Det är den enda axel som roterar så långsamt att man ska kunna urskilja enskilda knackningar.
Axialspelet (spelet i sidled) på en vevstake är alltid relativt stort, typ några tiondels millimeter vilket kan bli en millimeter eller mer uppe vid kolvbulten om man vickar på vevstaken i sidled. Detta är alltså helt normalt. Puch har en koppling som sitter på vevaxeln och roterar därför med höga varvtal. Denna typ av koppling brukar leda till högljudda växlingar vilket även kan höras på exempelvis Vespor och BMW-motorcyklar vilka har kopplingen på vevaxeln. Då mopeder och motorcyklar saknar synkringar i växellådorna är det bra om man mellan gasar lite vid nedväxling så att alla drev i växellådan får någorlunda lika varvtal innan de går i ingrepp med varandra.
Fast det är väldigt svårt att avgöra om ett ”oljud” är normalt eller inte om man inte hört i verkligheten. Låt någon annan Puch-ägare lyssna på din Dakota så kanske du kan hitta eventuella fel i motorn. Det är ju bättre att kolla en gång för mycket än att bara låta saken bero och sedan råka ut för ett kostsamt haveri!
Jim Lundberg




