Hur kör man med en tvåtaktare i utförsbacke?

Fråga: Hur kör man med en tvåtaktare i utförsbacke? Ingen gas = ingen smörjning? Fullgas = motorn varvar sönder? Ska man rulla med motorn i friläge?

Niklas

 

Svar: Jag kan citera några instruktionsböcker om detta.

”Vid körning i nedförsbackar stryp ej gasen helt, motorn får då för dålig smörjning” (Husqvarna Silverpil vid inkörning).

”Vid körning i utförsbackar fungerar motorn som en effektiv broms genom att gasen strypes. Man bör dock då och då ge gas för att säkerställa dess smörjning” (Kuli cykelmotor).

”Vid körning utför långa backar kan man ge motorn gas någon gång så att den erhåller god smörjning” (NV Saxoped).

När man kör så sprids oljan i bensinen till alla friktionsytor inne i vevhuset och smörjer dessa. Eftersom smörjningen sköts av oljan i bensinen anpassar sig oljemängden ”automatiskt” – kör man fort och ökar belastningen så kommer det mer olja och omvänt. Fast oljefilmen i vevhuset försvinner inte i samma ögonblick man släpper gasen. Men den försvinner så sakteliga och man kan nog lyda råden ovan och vrida på gasen någon gång nerförbacken. Personligen känner jag bara till ett dokumenterat fall där en motor tagit skada av att man gasat för lite. Det var en tidigare arbetskamrat till mig som på 60-talet låg bakom en långtradare med sin Vespa på tyska Autobahn. Han upptäckte att om han låg nära långtradaren så kunde han släppa rejält på gasen utan att tappa farten. Fast efter några kilometers ”slipstreaming” nöp hans motor på grund av den låga oljetillförseln.

Jim Lundberg

Rulla till toppen