Fråga: Jag har fått tag på en Yamaha XJ 500 från 1981 som har stått ute en längre tid så nu sitter motorn fast. Vad ska man börja med för metod? Har hört att man kan fylla upp cylindrarna med diesel eller bromsvätska eller något annat.
Olle Fängström
Svar: Man kan hälla i en tunn penetrerande olja, exempelvis motorolja utspädd med lacknafta eller diesel. Bromsvätska har jag inte hört talas om att man ska använda i detta sammanhang – jag skulle inte prova detta. Att upprepade gånger värma cylindrarna gör så att kolvar och lopp rör sig en aning mot varandra och kan hjälpa till vid lossandet. Ett trick är att pressa ner kolvarna med en fettspruta. Man bygger då om ett tändstift genom att ta bort porslinsisolatorn och därefter svetsa på en fettnippel. Innan man skruvar dit ”tändstiftet” i topplocket ska man fylla hela cylindern med en lite tjockare olja.
För att det ska bli tryck i cylindrarna måste ventilerna vara stängda. Lyft ur kamaxlarna eller justera ner vipparmarna så att ventilerna är ordentligt stängda. Se till att lossa cylindrarna från motorn så att dessa kan höja sig innan man börjar pumpa med fettsprutan. Trycket på kolven kan uppgå till tio ton eller mer på en motor i denna storlek och man kan bryta sönder både kolvar och vevstakar om inget kan röra sig. Tänk också på att växla mellan bägge cylindrarna så att inte bara den ena kolven trycks ut medan den andra sitter kvar eftersom cylindern då tippar i sidled och man riskerar böjda vevstakar.
När kolvarna lossat får man inspektera dessa och cylinderloppen för att se om de går att återanvända eller om det krävs en omborrning med större kolvar. Hur som helst bör cylinderloppen honas om kolvarna suttit fast.
Jim Lundberg




