Fråga: Hej! Finns det någon som helst risk alls att motorn kan knacka om än så lite med tändningen på 2.43 mm, 40 mm cylinder och planat topplock? Har inte kört den än men startade precis upp den på tomgång efter ett vevpartibyte och tyckte jag att det påminde som om att den eventuellt kunde knacka mycket litet, men vet ej om det kan ha med kopplingskorgen att göra istället då det är lite glapp även i nya, som också är installerad, men tyckte det lät lite misstänkt så bäst att fråga för att vara säker. Är lite orolig för det är ju inte precis kul att riva hela motorn för att byta ett vevparti och de kostar ju en slant med. Det förra höll i 11 år med lätt till lite hårdare körning och vill förstås att detta skall hålla minst lika länge men hade också snällare 2.35 mm på det då jag den gången inte vågade gå högre.
Tack för hjälpen!
Mvh Henrik
Svar: Nu vet jag inte vad det är för fordon eller fabrikat du har, men med en cylinderdiameter på 40 mm bör det vara en moped. Tändningsknackningar uppstår först och främst under belastning som exempelvis att man gasar på vid låg fart med hög växel. Om de uppstår vid friläge bör inte motorn vara körbar och borde slå tillbaka våldsamt vid start. Det som brukar ta skada vid tändningsknack är kolvtopp och förbränningsrum, även om dessa knackningar givetvis sliter på fler delar i motorn. Att ditt vevparti skulle skadas av knackningar låter inte så troligt då motorn i så fall skulle låta väldigt illa och kolven skulle nog ge sig först. En förtändning på 2,43 mm är knappast extrem, utan ett normalt värde för många mopedmotorer i originalskick.
Ett planat topplock höjer kompressionen och även risken för tändningsknack. Men om du har för hög kompression på en tvåtaktare kommer den inte att varva ur, och vid extremt hög kompression låter avgasljudet nästan som om motorn fyrtaktar. Om du hör oljud i motorn bör du analysera det. Exempelvis kolvslammer hörs när motorn är kall, men avtar eller tystnar helt när den är varmkörd. Transmissionsljud kan bero på normala spelrum mellan kuggar och tystnar då när man lägger i en växel och kör. Använd en skruvmejsel som ”stetoskop”. Sätt mejselns klinga mot ett ställe av motorn som du vill undersöka och håll mejselskaftets ände mot ditt öra. På detta vis kan man ofta höra varifrån ett ljud kommer.
Jim Lundberg




